Holzwege

Sztuka inspirowana biografią Tomasza Sikorskiego – wybitnego, awangardowego kompozytora, pianisty, prekursora minimalizmu w muzyce, który zmarł w niejasnych okolicznościach w 1988 roku w wieku 49 lat. Twórca, niedoceniany za życia, zmagał się z depresją, alkoholizmem i osamotnieniem. Został znaleziony martwy w swym malutkim mieszkaniu na warszawskim MDM-ie.

Autorka sztuki wykorzystuje konwencję teatru w teatrze. Akcja jest udramatyzowanym ciągiem domysłów, hipotez, przypuszczeń na temat ostatniego okresu życia i tajemniczej śmierci artysty, jakie snuje dwoje aktorów i reżyser przygotowujący spektakl o Sikorskim. Mamy do czynienia po części z inscenizacją, po części z dokumentem (wypowiedzi Teresy Różyłło, przyjaciółki artysty), po części zaś z koncertem. Wykorzystana w spektaklu muzyka Tomasza Sikorskiego nie jest jedynie ilustracją, lecz stanowi integralną część przedstawienia.

Anna Próchniak (Aktorka)

Tomasz Nosiński (Aktor I)

Sławomir Grzymkowski (Aktor II)                                                              

Michał Pepol (Wiolonczelista)

Bartłomiej Wąsik (Pianista)

Bogna Cyz (Pianistka)

Teresa Rużyłło 

 

AUTORKA TEKSTU: Marta Sokołowska,

REŻYSERIA: Tomasz Cyz,

PRODUCENT: Włodzimierz Niderhaus,

ZDJĘCIA: Weronika Bilska,

MUZYKA: Tomasz Sikorski,

SCENORGRAFIA: Ewa Gdowiok,

KOSTIUMY: Aleksandra Gąsior,

MONTAŻ: Maciej Szydłowski,

DŹWIĘK: Michał Robaczewski, Joanna Napieralska,

KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Paweł Mantorski,

REDAKTOR PROWADZĄCY: Krzysztof Domagalik,

OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Wojtyszko.       

 

CZAS: 46'41'' / ROK PRODUKCJI: 2018 

MARTA SOKOŁOWSKA

AUTORKA

Absolwentka psychologii i studiów podyplomowych związanych z zarządzaniem organizacjami i wspieraniem mniejszości oraz Gender Studies (UW). Studiowała w Szkole Dramatu  w Warszawie. Dwukrotna finalistka Konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej „Metafory Rzeczywistości” (2012, 2013), stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011, 2013), stypendystka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego (2014), finalistka konkursu „Dramat!” organizowanego przez „Dwutygodnik” i Teatr IMKA (2012), półfinalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2014). Wykładowczyni na Uniwersytecie Warszawskim.

 

TOMASZ CYZ

REŻYSERIA

(ur. 1977) Reżyser teatralny, publicysta literacki i muzyczny, eseista, redaktor. Studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Autor przedstawień operowych i muzycznych. W teatrach dramatycznych reżyserował, m.in. sztuki: Moja pierwsza śmierć w Wenecji wg Tomasza Manna (Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2015), Ewangelia wg Nabu Jarosława Mikołajewskiego (Instytut Teatralny, 2016). W Teatrze Nowym w Poznaniu zrealizował Miłość Fedry Sary Kane (2016), w Teatrze Nowym w Krakowie Po wygnaniu wg wierszy Czesława Miłosza (2017). Autor i reżyser słuchowisk radiowych. W latach 2009-2013 redaktor naczelny dwutygodnik.com, od 2013 redaktor naczelny miesięcznika „Ruch Muzyczny”. Autor książek o operze i muzyce: Arioso (2007), Powroty Dionizosa (2008), Pasja 20, 21. Powroty Chrystusa (2012). Dramaturg Mariusza Trelińskiego i Opery Narodowej (2005/2006).

 

WERONIKA BILSKA

AUTORKA ZDJĘĆ

(ur. 1983) Operatorka filmowa. Absolwentka Wydziału Radia i TV Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autorka zdjęć kilkunastu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych, niejednokrotnie docenianych na festiwalach w kraju i za granicą. Jest laureatką “Złotej Kijanki” z 2009 roku na Festiwalu Camerimage,  Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego z 2014 roku, w roku 2016 na Festiwalu „Młodzi i Film” otrzymała nagrodę za zdjęcia do dwóch filmów krótkometrażowych. Pierwszy pełnometrażowy film Jak całkowicie zniknąć nakręciła w 2014 roku z roku z Przemysławem Wojcieszkiem. Autorka zdjęć do filmów Łukasza Grzegorzka Kamper (2016) i Córka trenera (2018) oraz Grzegorza Zaricznego Fale (2016) i Proste rzeczy (film w produkcji).