LENA FRANKIEWICZ
REŻYSER
Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej 2 stopnia w Toruniu (1998), Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (2002), Aktorka Wrocławskiego Teatru Współczesnego (2003-2008), w latach 2008-2009 gościnnie grająca w warszawskich Teatrach Powszechnym i Dramatycznym. Absolwentka warsztatu mistrzowskiego u Andrzeja Seweryna (2001) oraz warsztatu wokalnego u Grażyny Łobaszewskiej (2005). Od września 2009 roku aktorka Teatru Studio. Jej autorski spektakl „60/09” napisany na podstawie scenariuszy filmowych polskich filmów z lat sześćdziesiątych, zrealizowany w 2009 roku w Teatrze Wytwórnia, został uznany za najlepszy debiut reżyserski w ankiecie „Najlepsza, Najlepsi” miesięcznika TEATR. W 2008 zrealizowała pod kierunkiem Krystiana Lupy warsztat monologi: „Nocne z boku na bok”, który wszedł do repertuaru Teatru Dramatycznego w sezonie 2008/2009. W sezonie 2010/2011 prowadziła cykl czytań performatywnych „Studio Czyta”, promujących najnowszą dramaturgię polską i zagraniczną. W czerwcu 2011 roku otrzymała drugą nagrodę za reżyserię spektaklu „Kto znajduje, źle szukał” w ramach festiwalu M-teatr w Koszalinie. Jej kolejne realizacje to „Turyści” Teatrze Nowym w Poznaniu (2011), „Listy na wyczerpanym papierze” w Teatrze Polskim w Warszawie (premiera 21 września 2013), „Plastusiowy pamiętnik” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (premiera 14 lutego 2014) prezentowany w ramach programu TEATR POLSKA, „W Dolinie Muminków” w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu (premiera 28 września 2014), a następnie „Iwona, księżniczka z Bourbona” autorstwa Magdy Fertacz (prapremiera 13 marca 2015 r.) w Teatrze Powszechnym w Warszawie, „Miasto pustych pianin” autorstwa Mateusza Pakuły w Teatrze Bogusławskiego w Kaliszu, „Wassa Żeleznowa” w Teatrze Jaracza w Łodzi oraz „Dolce vita” (wrzesień 2016), zrealizowana jako teatr telewizji w cyklu TEATROTEKA. Ostatnią premierą jest spektakl „KOMEDA”, zrealizowany jako koprodukcja Teatru Nowego w Łodzi z warszawskim teatrem IMKA (premiera grudzień 2016). W przygotowaniu spektakl „ZIEMIANIE” dla wrocławskiego Teatru Lalka (premiera w kwietniu 2017) oraz „ROBERTO ZUCCO” w toruńskim Teatrze Wilama Horzycy.
JULIA HOLEWIŃSKA
AUTOR
Julia Holewińska ur. 1983. Dramatopisarka i dramaturżka. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej. Autorka następujących dramatów: "Granice" (reż. Bartek Frąckowiak (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2016), "Kalkstein/Czarne Słońce" (reż. Joanna Grabowiecka, Teatr im. Solskiego w Tarnowie/ Teatr Łaźnia Nowa 2015), "Good Night Cowboy" (wraz z Kubą Kowalskim, reż. Kuba Kowalski Teatr im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatr WARSawy, 2015), "Dolce Vita" (wraz z Kubą Kowalskim, reż. Kuba Kowalski, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, 2014), "Krzywicka/krew" (finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2013, Teatr Polskiego Radio, reż. Dobrosława Bałazay, Alina Moś-Kerger, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy, 2016), "Ziemia niczyja" (reż. Frank Heuel, prem. Fringe Ensamble, Bonn 2012, Teatr Powszechny w Warszawie 2013), "Ciała obce" (reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże 2012; Paweł Wodziński, Teatr Polskiego Radio 2011; Lianne O’Shea, Project Art. Centre, Dublin 2013), "Rewolucja balonowa" (reż. Sławomir Batyra, Teatr Powszechny w Warszawie 2011; John Currivan, Theatre Upstairs, Dublin 2013, Alina Moś-Kerger, Teatr im. Osterwy w Gorzowie 2014), "12/70" (reż. Thomas Sauerteig, Sala Beckett, Barcelona 2011; Stefanie Hoster, Deutschlandradio 2013) "Zina", "Wodewil". Jest też autorką sztuki dla dzieci – „Skarpety i papiloty” (reż. Tomasz Man, Wrocławski Teatr Lalek, 2013, Robert Drobniuch, Teatr Maska w Rzeszowie, 2016). Jako dramaturżka pracowała przy m.in: "Kotce na rozpalonym, blaszanym dachu" (Teatr Polski w Poznaniu, 2011), "Wichrowych Wzgórzach" (Teatr Studio, 2012), "Życie jest snem" (Teatr Wybrzeże, 2013), "Mizantropie" (Teatr Polski w Poznaniu, 2014), "Pani Bovary" (Teatr im. Osterwy w Lublinie, 2015), "Szkarłatnym płatku i białym" (Teatr Studio w Warszawie). Jej sztuki przetłumaczone zostały na angielski, rosyjski, niemiecki, hiszpański, rumuński, włoski, czeski, japoński, ukraiński i kataloński. Jest autorką tekstów piosenek do recitalu Anny Smołowik pt. "Obsesje" (Teatr Studio w Warszawie). Jest dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury, laureatką programu „Młoda Polska", stypendystką Rządu Francuskiego, stypendystką Miasta Stołecznego Warszawy. Publikowała m.in. w „Dialogu", „Teatrze", „Kontekstach", "Tygodniku Powszechnym", „Dwutygodniku". W 2010 roku za sztukę "Ciała obce" otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, w 2012 roku ta sama sztuka znalazła się w finale najważniejszego dramatopisarskiego konkursu w Europie – Stückemarkt, zaś słuchowisko na podstawie "Ciał obcych" zdobyło brązowy medal w konkursie Prix Europa. Ciała obce znalazły się też w finale Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W 2013 roku "Ciała obce" ukazały się w amerykańskiej antologii "(A) Pollonia". W 2016 roku otrzymała wyróżnienie w zamkniętym konkursie II Programu Polskiego Radia za słuchowisko „Muzykant”.
KUBA KOWALSKI
AUTOR
Rocznik 1981. Studiował sinologię na Uniwersytecie Warszawskim i w National Taiwan Normal University w Tajpej na Tajwanie oraz reżyserię teatralną w PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Był asystentem Krystiana Lupy przy pracy nad spektaklem "Zaratustra" według Fryderyka Nietzschego w Starym Teatrze w Krakowie. W 2005 roku w ramach projektu K.O. 3 wyreżyserował krótką operę współczesną "Ich bin Rita" Detleva Glanerta w Hebbel-Theater w Berlinie. Jest autorem spektakli "Niepokoje wychowanka Törlessa" według Roberta Musila (Teatr Dramatyczny w Warszawie), "Manhattan Medea" Dei Loher oraz "Kiedyś szło lepiej" Emmanuela Darleya (Teatr im. Jaracza w Olsztynie), "Zwodnica" Thomasa Middletona i Williama Rowleya, "Eva Peron" Copiego, "Ciała obce" Julii Holewińskiej oraz "Życie jest snem" Pedro Calderona de la Barca (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), "Stephanie Moles dziś rano zabiła swojego męża, a potem odpiłowała mu prawą dłoń" Maliny Prześlugi (Laboratorium Dramatu w Warszawie), "Kotka na rozpalonym blaszanym dachu" Tennessee Williamsa oraz "Mizantrop" Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego (Teatr Polski w Poznaniu), "Wichrowe Wzgórza" według Emily Brontë oraz "Szkarłatny płatek i biały" według Michela Fabera (Teatr Studio w Warszawie), "Dolce Vita" Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu), "Good Night Cowboy" Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego (koprodukcja Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu i Teatru Warsawy w Warszawie), "Pani Bovary" według Gustawa Flauberta (Teatr im. Osterwy w Lublinie), "Zachodnie wybrzeże" Bernarda-Marie Koltèsa (Teatr im. Żeromskiego w Kielcach). Ponadto, przygotował plenerowe widowisko "GRILL/walka wre gorąca" na podstawie Pastorale Amelii Hertzówny (Muzeum Powstania Warszawskiego) oraz instalację dźwiękową "Fryderyk Chopin. Ciennik osobisty" na podstawie listów kompozytora z muzyką Sławka Kupczaka (Dolny Ogród Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego).