ARTUR PAŁYGA
AUTOR TEKSTU
Urodzony w 1971 r w Hrubieszowie. Pracuje jako dramaturg w Teatrze Śląskim w Katowicach. Mieszka w Bielsku-Białej. W 1989 r. został dziennikarzem. Dorabiał jako pomocnik zbrojarza, sprzątacz wagonów oraz instruktor gry na gitarze. Przez kilka lat był aktorem w grupie teatralnej Heliotrop. Pisał, redagował i rozrzucał w mieście zin kulturalny Lunapark. Zdobywając nagrody za reportaże, wyuczył się zawodu nauczyciela muzyki, a następnie skończył polonistykę na UJ i nie skończył studiów doktoranckich, ponieważ intensywnie zajął się pisaniem dla teatru. W 2005 r. napisał musical dla klubu osiedlowego pt. Guma balonowa. Następnie wygrał konkurs na sztukę o Bielsku-Białej, którą w 2006 r. zadebiutował na teatralnej scenie w bielskim Teatrze Polskim. Jego sztuki dwukrotnie zdobyły grand prix festiwalu Raport w Gdyni (Żyd w reż. Roberta Talarczyka w 2008, Wszystkie rodzaje śmierci w reż. Pawła Passiniego w 2009). Ostatni taki ojciec w reż. Łukasza Witt-Michałowskiego oraz Nieskończona historia w reż. Piotra Cieplaka zwyciężyły w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2009 r. i 2012 r.), a spektakl Tato w reż. Małgorzaty Bogajewskiej na podstawie jego sztuki otrzymał na tymże konkursie nagrodę za reżyserię w 2015 r. Jego teksty reżyserowali też: Piotr Ratajczak, Joanna Lewicka, Paweł Łysak, Jan Klata, Grażyna Kania, Wojciech Faruga, Agata Kucińska, Tomasz Wygoda, Aneta Groszyńska. Paweł Passini za reżyserię jego teksty pt. Morrison/śmiercisyn otrzymał Laur Konrada.
W 2013 zdobył Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną za sztukę pt. W środku słońca gromadzi się popiół. Sztuka ta w 2014 r. miała swoją prapremierę w krakowskim Teatrze Starym w reż. Wojciecha Farugi, a następnie zrealizował ją Wrocławski Teatr Lalek w reż. Agaty Kucińskiej.
Czytania jego sztuk odbywały się we Francji, w Niemczech, w Rosji, w Hiszpanii i na Ukrainie. W roku 2014 premiera Żyda odbyła się w Budapeszcie. W 2015 r. Aneta Groszyńska zrealizowała na podstawie Żyda spektakl telewizyjny.
W ostatnich latach regularnie prowadził zajęcia literackie dla osób niepełnosprawnych w stowarzyszeniu Teatr Grodzki. Ponad dziesięć lat pisał felietony do pisma „Przyjaciel Pies”. Wydał książkę z reportażami z Białorusi pt. Kołchoz imienia Adama Mickiewicza, a reportaż o sex-czatach z „Dużego Formatu” Mariusz Szczygieł umieścił w antologii reportażu polskiego. W Teatrze Śląskim prowadzi Szkołę Lokalnych Opowieści. W Teatrze Powszechnym w Warszawie wspólnie z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk - Pracownię Podejrzanych Praktyk Teatralnych.
Jego sztuki tłumaczono na niemiecki, angielski, francuski, rumuński, czeski, ukraiński, rosyjski, węgierski, kataloński, bułgarski.
ANETA GROSZYŃSKA - LIWEŃ
REŻYSER
(ur. 1984r) Jest absolwentką Akademii Teatralnej w Warszawie na Wydziale Reżyserii, skończyła również studia na Wydziale Wiedzy o Teatrze oraz Akademię Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Od 2009 współpracowała jako asystent reżysera z Iwanem Wyrypajewem.
W 2011 r. otrzymała Stypendium Ministra Kultury.
Do tej pory wyreżyserowała sztuki: "Tape" w Teatrze Nowym w Łodzi, "Sex, drugs and rock and roll”, w Teatrze Powszechnym w Warszawie, "Chodźcie, zbudujemy sobie eine staadth" w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. W 2015 roku wyreżyserowała "Karaoke box" Iwana Wyrypajewa w Teatrze Słowckiego w Krakowie oraz "Lalkę" Bolesława Prusa w teatrze w Bielsku Białej.” W 2015 zadebiutowała również w teatrze TV spektaklem "Żyd" Artura Pałygi. Od 2014 roku współpracuje z warszawskim Klubem Komediowym gdzie zrealizowała trzy odcinki kabaretu literackiego "Fabularny przewodnik po". W 2016 roku wyreżyserowała spektakl "Głód", na podsatwie obszernego reportażu Martina Caparrósa, w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.
Poza teatrem inscenizowała dzieła muzyczne: Pirrot Lunaire A.Shonberga na Uniwerstytecie Muzyczym w Warszawie, oraz La serva padrona Pergolessiego w Warszawskiej Operze Kameralnej.
Od 2004 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną prowadząc warsztaty pracy z ciałem i głosem. Uczestniczyła w wielu warsztatach i stażach, m.in. w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richard w Pontederze oraz w Centrum Vasilieva w Moskwie.