zdjecia video

Żona Łysego

Streszczenie: 

Kameralny dramat psychologiczny. Studium udręki, jaką niesie codzienne życie dwojgu bohaterom, małżeństwu dzielącemu przez wiele lat małe mieszkanie ze starą, zniedołężniałą i uciążliwą dla otoczenia sublokatorką. Wnikliwa charakterystyka małej społeczności, mieszkańców jednej kamienicy, pozornie zżytej i życzliwej, w rzeczywistości nie będącej w stanie dostrzec tragicznego losu sąsiadów zza ściany. Determinacja i bezsilność, z jaką główna bohaterka, znana mieszkańcom jako „żona Łysego”, toczy samotną walkę z  przygniatającą ją codziennością, zyskuje w sztuce głęboko ludzki, tragiczny wymiar. Jednak narastające przez lata poczucie bezradności i niezawinionej krzywdy staje się w końcu nie do zniesienia.

Spektakl został nagrodzony za reżyserię (Tomasz Jeziorski) i zdjęcia (Łukasz Gutt) podczas 4. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2020 roku.

 

  ZWIASTUN

Występują: 

Aleksandra Konieczna (Maria)

Sławomir Orzechowski (Zygmunt)

Barbara Zielińska (Sąsiadka Zentkowska)

Agata Pruchniewska (Sąsiadka Grabowska)

Lech Dyblik (Sąsiad Czyżyk)

Arkadiusz Janiczek (Urzędnik)

Marianna Olszewska (Nowacka)

Tomira Kowalik (Głos Nowackiej)

 

AUTOR TEKSTU:  Waldemar Pasiński

REŻYSERIA: Tomasz Jeziorski

ZDJĘCIA: Łukasz Gutt PSC

SCENOGRAFIA:  Anna Wunderlich

KOSTIUMY: Dominika Gebel

MONTAŻ: Maciej Szydłowski PSM

MUZYKA: Jan Komar

DŹWIĘK: Michał Robaczewski, Tomasz Wieczorek,

KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Paweł Mantorski,

KONSULTACJA PROGRAMOWA: Zenon Butkiewicz,

REDAKTOR PROWADZĄCY: Krzysztof Domagalik,

OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Wojtyszko,  

PRODUCENT:  Włodzimierz Niderhaus.

 

Rok produkcji: 2019

Czas trwania: 42'17"

WALDEMAR PASIŃSKI

AUTOR TEKSTU

Urodził się w Bydgoszczy przy ul. Rycerskiej. W tryptyku dramatycznym Mity dnia powszedniego opisał życie mieszkańców tej ulicy w latach siedemdziesiątych (Żona Łysego), osiemdziesiątych (Pogrzeb) i dziewięćdziesiątych (Stawialiśmy płot) ubiegłego wieku.
Z wykształcenia jest polonistą, studiował na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pracował m.in. w bibliotece miejskiej, wydawnictwie, redakcji, biurze, był sprzedawcą w Empiku, a nawet zaopatrzeniowcem w przemyśle okrętowym. Niezależnie od miejsca zatrudnienia zajmował się twórczością plastyczną (rzeźbi w drewnie i brązie, maluje obrazy, tworzy grafiki komputerowe) i literacką. Debiutował w 2005 roku zbiorem haiku Słowo Adeliny na każdy dzień. Wydał zbiór pięćdziesięciu dwóch Nokturnów oraz tom dziesięciu opowiadań o malarzach XIX i XX wieku Żywoty mistrzów urojone. Napisał dramat w trzech aktach o siedemnastowiecznym malarzu holenderskim Pejzaż ostatniej wieczerzy Herculesa Seghersa. Jest autorem dwóch jeszcze niewydanych powieści, pracuje nad eposem homeryckim z czasów Bolesława Krzywoustego.

Za sztukę Żona Łysego otrzymał III Nagrodę w otwartym konkursie dramaturgicznym na utwór dla TEATROTEKI ogłoszonym przez Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i WFDiF.

 

TOMASZ JEZIORSKI

R​EŻYSER

(ur. 1986) Ukończył kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim (2010) oraz Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi (2015). Pracował również w teatrze przygotowując projekcje video do spektakli takich reżyserów, jak: Robert Wilson, Laurent Chetouane, czy Tilman Hecker. Reżyser, scenarzysta, autor zdjęć, montażysta krótkich filmów dokumentalnych i etiud fabularnych prezentowanych na polskich i międzynarodowych festiwalach. Laureat nagród za filmy: Obóz (Nagroda dla najlepszej etiudy dokumentalnej i Nagroda Publiczności na Festiwalu „Łodzią po Wiśle”, Grand Prix na MFF „Zoom – Zbliżenia” w Jeleniej Górze, 2013), Okienko dobrej pogody (Nagroda Publiczności i Nagroda Specjalna na FFD „Okiem Młodych” w Świdnicy, 2014), Kolorowe dni (Nagroda Specjalna na Przeglądzie Etiud Filmowych w Turku, 2014), Gigant (Nagroda dla najlepszej etiudy fabularnej na Festiwalu „Łodzią po Wiśle”, 2015).

 

ŁUKASZ GUTT

AUTOR ZDJĘĆ

(ur. 1980) Operator filmowy, artysta sztuk wizualnych. Absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Swoje prace z dziedziny sztuk wizualnych prezentował m.in. w Kunsthalle Basel, Fundacji Galerii Foksal i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autor zdjęć do blisko 30 filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali i spektakli telewizyjnych.  W 2010 roku razem z Pawłem Ferdkiem wyreżyserował dokument Odyseja złomowa. Jako operator debiutował w nagrodzonym filmie fabularnym Ki Leszka Dawida (2011). Współpracował z takimi reżyserami, jak m.in. Jan Kidawa Błoński W ukryciu, Michał Otłowski Jeziorak, Flip Bajon Pani Dulskie, Kamerdyner, Łukasz Ronduda Serce miłości (Nagroda za zdjęcia na Festiwalu „Młodzi i film” w Koszalinie, 2018), Robert Gliński Czuwaj, Leszek Dawid Broak Peak (w produkcji) oraz spektakl Teatru TV Skutki uboczne (Grand Prix na Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2014”. Autor zdjęć do 6 spektakli z projektu TEATROTEKA: Miss HIV, Chłopiec malowany, Dolce Vita (II nagroda za zdjęcia na Festiwalu Teatroteka Fest, 2017), Zakład karny o stówę, Niesamowici bracia Limbourg i Żona Łysego.