zdjecia video

Sprawa Rity G.

Streszczenie: 

Zaadaptowana dla potrzeb TEATROTEKI sztuka Jolanty Janiczak, nosząca w oryginale tytuł Sprawa Gorgonowej. Głośny proces Rity Gorgonowej z lat trzydziestych XX wieku stał się dla autorki, a potem dla reżyserki spektaklu, jedynie pretekstem dla stworzenia odrębnej, całkowicie autonomicznej wizji artystycznej. Sztuka napisana językiem dalekim od potocznego nie jest rekonstrukcją toczącego się śledztwa w poszlakowej sprawie o zabójstwo, choć występujące w niej postaci mają swoje pierwowzory w rzeczywistości. Tematem głównym nie jest popełniona zbrodnia i dochodzenie do prawdy. Długotrwały proces staje się faktem medialnym, który zaczyna funkcjonować samoistnie i służy jedynie podtrzymaniu sensacji dla potrzeb tworzonego wokół tego faktu show biznesu.

Występują: 

Monika Buchowiec (Rita Gorgonowa),

Martyna Byczkowska (Lusia Zarembianka),

Kacper Olszewski (Staś Zaremba),

Marcin Czarnik (Henryk Zaremba),

Izabela Dąbrowska (Elżbieta matka zamknięta),

Michał Bieliński (Detektyw),

Andrzej Blumenfeld (Sędzia),

Mirosław Zbrojewicz (Amerykański producent),

Aleksandra Bożek (Stanisława Temida P.).

 

AUTORKA TEKSTU: Jolanta Janiczak,

REŻYSERIA: Daria Kopiec,

ZDJĘCIA: Piotr Chodura,

SCENORGRAFIA: Anna Wunderlich,

KOSTIUMY: Patrycja Fitzet,

MONTAŻ: Monika Sirojc P.S.M.,

MUZYKA: Joanna Halszka-Sokołowska,

DŹWIĘK: Aleksandra Pniak, Agata Chodyra,

CHOREOGRAFIA: Aneta Jankowska,

KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Paweł Mantorski,

KONSULTACJA PROGRAMOWA: Zenon Butkiewicz,

REDAKTOR PROWADZĄCY: Krzysztof Domagalik,

OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Wojtyszko,  

PRODUCENT: Włodzimierz Niderhaus.

 

CZAS: 54'26" / ROK PRODUKCJI: 2017

JOLANTA JANICZAK

AUTORKA

Absolwentka psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Lart studio, dramaturg i dramatopisarka. Autorka min. dramatów: James Bond: Świnie nie widzą gwiazd (Wałbrzych 2010), Joanna Szalona: Królowa (Kielce 2011), Ofelia (Toruń 2011), Tak powiedział Michael J (Gdańsk 2012), Towiańczycy, królowie chmur (Kraków 2014) oraz Karzeł, down i inne żywioły w koprodukcji z Festiwalem Boska Komedia (2012). Od 2008 roku pracuje jako dramaturg z Wiktorem Rubinem, ich wspólne spektakle (min. Drugie zabicie psa Marka Hłaski, Cząstki elementarne Michela Houellebecqa i Lalka Bolesława Prusa, wyróżniona na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych 2009) są obecne na wszystkich ważnych festiwalach w Polsce. W 2013 jej tekst Caryca Katarzyna znalazł się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Laureatka Paszportu Polityki 2013 oraz  laureatka programu stypendialnego ministra kultury i dziedzictwa narodowego „Młoda Polska” 2014.

 

DARIA KOPIEC

REŻYSER

ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni (2003), absolwentka PWSFTiT im. Leona Schillera w Łodzi (na Wydziale Operatorskim specjalizacja Animacja i Filmowe Efekty Specjalne).

Była stażystką w École Nationale Supérieure des Arts Visuels – La Cambre w Brukseli (2007-2007). Od 2009 r. jest członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Realizuje filmy krótkometrażowe (Anunnaki  2004, Femme fatale 2005, Osiem 2006, Zuzanna 2010) i teledyski (Lady Pank: Dziewczyny dzisiaj z byle kim nie tańczą; T.Love: Lucy Phere; dla dzieci: Kamfora z płyty Piosenki do grania na nosie Teatru Pinokio w Łodzi). Prowadzi warsztaty z animacji stop-motion, z pikselacji w ramach Polskiej Prezydencji Se-ma-for European/Asian Express 2011 (w Pekinie, Madrycie, Tokio i w Paryżu). Od lipca 2012  współpracuje z Ośrodkiem „Pogranicze – sztuk, kultur i narodów” w Sejnach. W latach 2008-2012 była reżyserem studenckiej grupy teatralnej Teatr Nieobliczalny PŁ. Reżyserowała spektakl “Momo” wg Michaela Endego w Teatrze Pinokio w Łodzi (2012).