zdjecia video

PRADZIADY

Streszczenie: 

Wojciech Kuczok w swym dramacie ostentacyjnie nawiązuje do Dziadów Mickiewicza i Wesela Wyspiańskiego, choć czyni to w sposób tyleż prześmiewczy, co ironiczny, nadając swej sztuce formę komediowo – groteskową.

Współczesna, inteligencka, trzypokoleniowa polska rodzina, chętnie powołująca się na swe szlacheckie korzenie, zbiera się na kultywowanym raz w roku obrzędzie wywoływania duchów. Są to zazwyczaj duchy rodzinne, duchy przodków, na czele z duchem protoplasty rodu, pradziadem Oktawianem Alfonsem, pieszczotliwie nazywanym Ociem - Aciem. Doroczne święto obcowania z duchami rodzinnych antenatów ma być formą podtrzymania szczytnych tradycji, ma mieć też swoje dydaktyczno –wychowawcze znaczenie wobec, raczej niesfornych, najmłodszych członków rodziny. Cóż jednak wtedy, gdy zjawiające się duchy nie zawsze pasują do wyidealizowanych, rodzinnych przekazów? Kiedy wykazują cechy głęboko ludzkie, za to dalekie od tych propagowanych, jako wzór do naśladowania? W dodatku, tym razem, zjawią się duchy całkiem niepożądane i niezaproszone, czyniąc niemałe zawieszanie i sporą konsternację wśród domowników.

Tekst "Pradziady" powstał na II Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU, organizowany przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław.

Spektakl został nagrodzony za pierwszoplanową rolę męską (Piotr Cyrwus) podczas 3. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2019 roku, zaś rok później otrzymał nagrodę Bronze Remi w kategorii Independent Shorts - Dramatic - Adaptation na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston.

 

 ZWIASTUN

Występują: 

Masza Wągrocka (Pańcia)

Łukasz Borkowski (Pańcio)

Katarzyna Skarżanka (Dziabcia)

Tomira Kowalik (Paloma)

Mariusz Ochociński (Jan Majteczko)

Piotr Cyrwus (Badek)

Agata Różycka (Głupczyk)

Natalia Łągiewczyk (Głupczynka)

Weronika Humaj (Onaż to)

Anna Korzeniecka (Babcia Maligna)

 

AUTOR TEKSTU: Wojciech Kuczok,

REŻYSERIA: Michał Zdunik,

PRODUCENT: Włodzimierz Niderhaus,

ZDJĘCIA: Adam Palenta P.S.C.,

MUZYKA: Hanna Raniszewska,

SCENOGRAFIA: Karolina Fandrejewska,

KOSTIUMY: Martyna Kander,

MONTAŻ: Maciej Szydłowski P.S.M.,

DŹWIĘK: Michał Robaczewski,

KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Paweł Mantorski,

REDAKTOR PROWADZĄCY: Krzysztof Domagalik,

OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Wojtyszko.       

 

CZAS TRWANIA: 54'13''

ROK PRODUKCJI: 2018

WOJCIECH KUCZOK

AUTOR

(ur. 1972) Prozaik, poeta, scenarzysta, krytyk filmowy. Ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Ma na swym koncie ponad 15 tytułów wydań książkowych swych powieści, zbiorów opowiadań, tomików poezji, zbiorów felietonów i esejów. Najbardziej utytułowanym jego dziełem jest powieść Gnój, za którą autor otrzymał Paszport „Polityki” (2003), Nagrodę Literacką NIKE (2004) i Nagrodę NIKE Czytelników. Powieść została przełożona i wydana w kilkunastu językach obcych. Scenarzysta trzech filmów fabularnych w reżyserii Magdaleny Piekorz: Pręgi, 2004 (Nagroda Główna Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni), Senność (2008) i Zbliżenia (2018). Swoje teksty o kinie publikował  m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, miesięcznikach „Kino” i „Zwierciadło”. W 2000 roku został laureatem konkursu młodych krytyków filmowych im. Krzysztofa Mętraka. Pisał także stałe felietony o tematyce sportowej w dzienniku „Rzeczpospolita”, „Przeglądzie Sportowym” i „Gazecie Wyborczej”. Jest autorem dwóch dramatów: „Ambony ludu” wystawionego w Teatrze Polskim w Poznaniu w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego (2016)  i Pradziadów zrealizowanych w TEATROTECE WFDiF.

 

MICHAŁ ZDUNIK 

REŻYSER

(ur. 1990) Dramatopisarz, reżyser, eseista, kompozytor muzyki teatralnej, historyk literatury. Jest absolwentem polonistyki na Uniwersytecie Warszawskiem (2015) i reżyserii na Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (2019), a także doktorantem w Instytucie Literatury Polskiej UW. Jego dramaty były wystawiane w teatrach w Polsce - m.in. w Teatrze Witkacego w Zakopanem (Lalki), Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu (Origami), Teatrze Polskiego Radia (Aż do samego końca, Gate 0, Szczegółowa teoria życia i umierania) oraz realizowane za granicą (Paryż, Tuluza) i publikowane w „Dialogu” i edycjach książkowych. Laureat Nagrody Talanton za najlepszy debiut dramaturgiczny w Teatrze Polskiego Radia w 2018 roku.

Reżyseruje spektakle dramatyczne, słuchowiska, opery i koncerty. Zrealizował m.in. Świadków… i Matka odchodzi Tadeusza Różewicza (OPT Gardzienice, 2017, 2018), Jest eseistą i krytykiem kulturalnym, pisze o literaturze, muzyce, filmie i teatrze; swoje teksty publikował m.in w „Dwutygodniku”, „Ruchu Muzycznym”, „Ekranach” i „Teatrze”.

 

ADAM PALENTA

AUTOR ZDJĘĆ

(ur. 1976) Operator filmowy, reżyser. Absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, programu dokumentalnego “DOK PRO” Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Pełnometrażowy debiut operatorski Baby Bump w reż. Kuby Czekaja zdobył prestiżowe wyróżnienie - Queer Lion Award Special Mention podczas 72. Festiwalu Filmowego w Wenecji oraz wyróżnienie specjalne podczas 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Pełnometrażowy film Królewicz Olch nagrodzony został na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" za najlepsze zdjęcia. Filmy jego autorstwa lub z jego zdjęciami prezentowane i nagradzane były m.in. na Outfest w Los Angeles,  Palm Springs International Short Fest USA,  DOXA Documentary FF,  Canada (Youth Jury Honourable Mention),  BCN Sports Film Festival Spain, Europejskim Festiwalu Szkół Filmowych Vilnius Film czy Krakowskim Festiwalu Filmowym. Dokument Życie stylem dowolnym było debiutem reżyserskim Adama Palenty.