Projekt Teatroteka – Laboratorium Kreatywności został oparty na wieloletnich doświadczeniach i współpracy teatrów dramatycznych z nauczycielami i uczniami gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Zakłada wykorzystanie spektakli Teatroteki w realizacji zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem wartościowych artystycznie i podejmujących współczesną tematykę tekstów kultury.
Czym jest Teatroteka?
Teatroteka to cykl ekranizacji polskiej dramaturgii teatralnej, tworzony przez młodych, często debiutujących twórców, z udziałem najwybitniejszych aktorów i realizatorów, przy wsparciu technologii i infrastruktury filmowej.
Teatroteka podejmuje ważkie problemy współczesności, które jako teksty kultury, mogą stanowić znakomity materiał do realizacji zajęć edukacyjnych, między innymi: udziału polskich żołnierzy w misjach wojennych na Bliskim Wschodzie, wpływu mediów na kształtowanie systemu wartości i stylu życia współczesnego człowieka, roli rodziny w kształtowaniu postaw życiowych, poszukiwaniu własnej tożsamości.
Nauczyciele biorący udział w programie otrzymali:
- materiały filmowe umożliwiające projekcje spektakli Teatroteki w szkole w dogodnym dla uczniów terminie,
- zeszyty metodyczne, zawierające scenariusze lekcji opracowane dla różnych przedmiotów, które odnoszą się do poszczególnych spektakli Teatroteki,
- problemowe konsultacje.
Udział w projekcie umożliwia uczniom:
- rozwój zainteresowań i kreatywności,
- spotkania i rozmowy z twórcami Teatroteki,
- aktywnym uczestnikom zapewnia udział w warsztatach prowadzonych przez twórców i realizatorów filmowych.
7 listopada odbyła się uroczysta inauguracja Teatroteki - Laboratorium Kreatywności, w której uczestniczyli Michalina Butkiewicz - koordynatorka metodyczna projektu oraz Krzysztof Domagalik - redaktor prowadzący cyklu Teatroteka oraz nauczyciele i uczniowie biorący udział w projekcie.
Podczas inauguracji nasi goście mieli okazję spotkać się z reżyserem spektaklu Teatroteki pt. "Człowiek bez twarzy" - Andrzejem Bartnikowskim oraz scenografem - Pawłem Walickim. Spotkanie odbyło się na hali zdjęciowej, w której powstawał spektakl. Wśród pozostałości demontowanej właśnie scenografii uczniowie mieli okazję zapoznać się "od kuchni" z procesem realizacji teatru telewizji.
Następnie rozpoczął sie okres pracy w poszczególnych szkołach biorących udział w projekcie - uczniowie oglądali wybrane spektakle Teatroteki: "Nad", "Walizkę", "Miss HIV", "Chłopieca malowanego" czy "Trash Story", a następnie omawiali je na lekcjach w oparciu o udostępnione wcześniej nauczycielom materiały metodyczne. Częścią projektu były również wizyty uczniów i nauczycieli w WFDiF oraz udział w warsztatach i spotkaniach z twórcami.
Dzień intensywnych warsztatów rozpoczynał się zwykle od wizyty na wystawie Plan Filmowy, gdzie - wśród scenografii z filmu "Karbala" - uczniowie zapoznawali się ze specyfiką poszczególnych zawodów filmowych.
Częścią pakietu zajęć, w których mieli możliwość uczestniczyć uczniowie były również warsztaty - scenograficzne oraz scenariopisarskie.
Podsumowaniem dnia intensywnej pracy było spotkanie z jednym z twórców Teatroteki. Wśród zaproszonych gości znaleźli się: fotosista Wojciech Radwański, reżyser "Walizki" Wawrzyniec Kostrzewski, autor tekstu sztuki "Miss HIV" Maciej Kowalewski oraz redaktor prowadzący Teatroteki Krzysztof Domagalik.
Spotkanie z Wawrzyńcem Kostrzewskim 13 lutego:
Ostatnie z cyklu spotkań Teatroteki - Laboratorium Kreatywności odbyło się w sobotę 5 marca. Przed nami jeszcze podsumowanie projektu i wymiana doświadczeń uczestników po zrealizowaniu wszystkich zaplanowanych działań.