„Zieja” najlepszym polskim filmem festiwalu Energa CAMERIMAGE 2020

Nagrodę główną Festiwalu Energa Camerimage - w konkursie filmów polskich - otrzymał wyprodukowany w WFDiF film "Zieja" w reżyserii Roberta Glińskiego, ze zdjęciami Witolda Płóciennika.

 

Wiadomość o nagrodzie obaj twórcy przyjęli z radością. Reżyser wyraził nadzieję, że film otrzyma nowe życie, ponieważ wcześniej pandemia zablokowała jego szerokie rozpowszechnianie. W podobny sposób zareagował operator, który marzy o tym, żeby swoje dzieło zobaczyć na dużym ekranie.

 

dscf5520a.jpg dscf2315a.jpg 

 

Warto przypomnieć, że film ukazuje pojedynek dwóch charyzmatycznych aktorskich osobowości - księdza Jana Ziei i oficera SB. Rolę makiawelicznego majora Służby Bezpieczeństwa zagrał Zbigniew Zamachowski, a w postać księdza Jana Ziei wcielił się Andrzej Seweryn .

W scenach ukazujących młodość księdza Ziei wystąpił Mateusz Więcławek.

 

Uzasadnienie werdyktu:

Emocjonalna siła tego filmu rozbrzmiewa długo po napisach końcowych. Eleganckie wykorzystanie retrospekcji nadaje głęboko wciągający kontekst podróży głównego bohatera przez horror II wojny światowej i ponury relatywizm lat 70. w Polsce. Ujawnia się człowiek pryncypalny i odważny, który bez względu na to, jakie wyzwania się przed nim stawia nigdy się nie zatraca. Niedawne kwestionowanie prawdy w prawdziwym życiu sprawiło, że ten film stał się jeszcze bardziej istotny. Pielgrzymka księdza staje się naszą pielgrzymką, a jego pytania stają się naszymi pytaniami, ponieważ twórcy przedstawiają nam człowieka, którego zaangażowanie w prawdę i człowieczeństwo jest wielokrotnie wystawiane na próbę przez wydarzenia ze współczesnej historii Polski. To bardzo inspirujący film. Wrażliwość i umiejętność reżyserii Roberta Glińskiego podtrzymują napięcie w czasie trwania całego filmu, nawet gdy głównym wątkiem staje się filozoficzny wywód. Autor zdjęć Witold Półciennik umiejętnie przenosi swoją kamerę z cieplejszych tonów teraźniejszości do zimnych tonów o mniejszym nasyceniu, charakteryzujących retrospekcję scen wojennych. Wybory montażowe oraz zmiana konstrukcji wizualnej w retrospekcjach są eleganckie i efektowne. Ustawienie kamery potęguje dramat. Nigdy nie są to ujęcia natrętne czy rozpraszające. Gra aktorska jest niezwykła. To rzeczywiście pięknie zrobiony film, który pokazuje, co najlepsze w polskiej tradycji, którą kojarzymy z Wajdą, Zanussim i Kieślowskim oraz prawdziwie moralnym kinem, w którym dramatyzacja idei i zasad jest głęboko angażującym tematem dla sztuki filmowej. Dlatego niezmiernie się cieszymy, że możemy przyznać nagrodę dla najlepszego polskiego filmu Robertowi Glińskiemu i Witoldowi Półciennikowi za film „Zieja”.

 

Jurorzy Konkursu Filmów Polskich:

Michael Hoffman – Przewodniczący Jury (reżyser; W pogoni za szczęściem, Czas przemian, Ostatnia stacja)

Ellen Kuras, ASC (autorka zdjęć, reżyserka; Mordercze lato, Zakochany bez pamięci, serial Paragraf 22)

Michael Tronick, ACE, AMPAS (montażysta; Zapach kobiety, Lakier do włosów, Straight Outta Compton)

 

 

“Zieja” to koprodukcja Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Telewizji Polskiej, współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Miasto Lublin.

 

Film walczy o nagrodę Złotych Lwów w konkursie 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

 

OBEJRZYJ ZWIASTUN FILMU 

 

126382533_3823789174306599_8910657167782187544_n.jpg 118481647_3566605676691618_2720821238353417877_n.jpg